26/12/2024
Hyundai i40 to samochód, który na rynku wtórnym cieszy się opinią auta niezawodnego i oferującego sporo przestrzeni za rozsądną cenę. Jeśli poszukujesz pojazdu klasy średniej, który nie zrujnuje Twojego budżetu, a jednocześnie zapewni komfort i funkcjonalność, i40 może okazać się strzałem w dziesiątkę. Przyjrzyjmy się bliżej temu modelowi, aby sprawdzić, czy faktycznie jest to dobra opcja i na co warto zwrócić uwagę przed zakupem.

Hyundai i40 – koreańska solidność z niemieckim rodowodem
Hyundai i40 zadebiutował na rynku w 2011 roku, będąc odpowiedzią koreańskiego producenta na popularne europejskie modele klasy średniej, takie jak Volkswagen Passat czy Ford Mondeo. Projektowany w niemieckim centrum Hyundaia w Rüsselsheim, i40 od początku miał ambicje podbić serca europejskich kierowców. Wymiarami zewnętrznymi dorównuje konkurentom, oferując przestronne wnętrze i duży bagażnik, szczególnie w wersji kombi.

Przestronność i funkcjonalność wnętrza
Jednym z największych atutów Hyundaia i40 jest przestronność kabiny. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie, niezależnie od wzrostu, będą mieli wystarczająco miejsca na nogi i nad głową. Pochwały zbiera również ergonomia i rozplanowanie deski rozdzielczej. Bagażnik w wersji kombi oferuje imponującą pojemność 553 litrów, co czyni go bardzo praktycznym autem rodzinnym. Sedan, choć mniej popularny, również oferuje solidne 525 litrów przestrzeni bagażowej. Warto zwrócić uwagę na lepiej wyposażone wersje kombi, które często posiadają przydatne organizery przestrzeni bagażowej oraz siatki oddzielające przestrzeń ładunkową od kabiny pasażerskiej. Pod względem funkcjonalności bagażnika, Hyundai i40 kombi nie ustępuje niemieckim konkurentom.
Komfort jazdy i właściwości jezdne
Hyundai i40 jest chwalony za komfort jazdy. Zawieszenie zestrojono z myślą o wygodzie, co przekłada się na przyjemne podróżowanie, szczególnie na dłuższych trasach. Pozycja za kierownicą jest wygodna i łatwo ją dopasować do indywidualnych preferencji. Jednakże, komfortowe zawieszenie ma też swoje wady. Auto jest dość miękkie, co skutkuje bujaniem nadwozia na nierównościach i mniejszą pewnością prowadzenia w dynamicznej jeździe. Przy wyższych prędkościach autostradowych, kierowca może tracić pewność kontroli nad pojazdem, a szybkie pokonywanie zakrętów nie jest mocną stroną i40. Jeśli szukasz auta o sportowych aspiracjach i precyzyjnym prowadzeniu, Hyundai i40 nie będzie najlepszym wyborem. To samochód stworzony raczej do spokojnej i komfortowej jazdy.
Silniki – diesle górą, benzyniaki dla spokojnych
Gama silnikowa Hyundaia i40 obejmuje zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. Wśród silników benzynowych znajdziemy wolnossące jednostki GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Bazowy silnik 1.6 GDI o mocy 135 KM jest przeznaczony dla kierowców o spokojnym usposobieniu. Oferuje on wystarczającą moc do codziennej jazdy, ale nie należy spodziewać się po nim dynamicznych osiągów. Za to charakteryzuje się cichą pracą i umiarkowanym spalaniem na poziomie 7,5 l/100 km. Warto jednak pamiętać, że silniki GDI w Hyundaiu i40 nie najlepiej znoszą zasilanie LPG.
Dla bardziej wymagających kierowców, Hyundai oferował również 2-litrowy silnik benzynowy GDI o mocy 177 KM (później 165 KM). Zapewnia on lepszą dynamikę, ale wymaga utrzymywania wyższych obrotów, co przekłada się na wyższe spalanie, sięgające około 9,5 l/100 km. Obecnie ten silnik nie jest już dostępny w ofercie.
Najpopularniejszym i zarazem najrozsądniejszym wyborem w Hyundaiu i40 są silniki Diesla. Do 2018 roku oferowano jednostkę 1.7 CRDi w wariantach mocy 116 KM, 136 KM (po liftingu w 2015 roku) i 141 KM (po drugim liftingu w 2018 roku). Od 2018 roku, silnik 1.7 CRDi został zastąpiony nowocześniejszą jednostką 1.6 CRDi. Diesle 1.7 CRDi, mimo mniejszej pojemności niż konkurencyjne silniki 2.0, cechują się dobrą trwałością i niezawodnością. Oferują również lepszą dynamikę niż bazowy benzyniak 1.6 GDI, przy jednoczesnym niższym zużyciu paliwa. Wersje z manualną skrzynią biegów potrafią zadowolić się średnio 5,5-6,0 l/100 km, natomiast automatyczne skrzynie biegów podnoszą spalanie o około 0,5 l/100 km. Po 2015 roku, klasyczne automaty zostały zastąpione dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów, które poprawiły nieco ekonomię jazdy.
Awaryjność i typowe usterki
Hyundai i40 uchodzi za samochód mało awaryjny. Najczęściej zgłaszane usterki dotyczą drobiazgów związanych z elektryką wyposażenia, takich jak radio, czujniki parkowania czy czujniki ciśnienia w oponach. Rzadziej zdarzają się problemy z elektryką silnika, choć w silnikach benzynowych GDI sporadycznie mogą szwankować sondy lambda. Użytkownicy narzekają również na słabą widoczność, spowodowaną grubymi słupkami przednimi i tylnymi, oraz na niską jakość materiałów wykończeniowych wnętrza, szczególnie lakierowanych tworzyw, które łatwo się rysują. Jednakże, ogólnie rzecz biorąc, silniki Hyundaia i40, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, są chwalone za trwałość i bezproblemową eksploatację.
W przypadku diesli, warto zwrócić uwagę na koło dwumasowe, które jest bardziej podatne na zużycie przy brutalnym traktowaniu. Koszt wymiany zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym w dieslu to wydatek rzędu 2000-2800 zł, w zależności od wersji silnikowej. Warto wiedzieć, że również benzynowy silnik 2.0 posiada koło dwumasowe, ale jest ono tańsze i mniej podatne na zużycie. Rozrząd we wszystkich silnikach (poza najnowszym 1.6 CRDi) oparty jest na trwałym łańcuchu, co eliminuje konieczność regularnej wymiany paska rozrządu.
Hyundai i40 jest dobrze zabezpieczony przed korozją, choć w starszych egzemplarzach może pojawić się rdza na tylnej klapie. Niestety, auto ma delikatny lakier, co sprawia, że odpryski mogą stać się potencjalnym ogniskiem korozji. Mimo 5-letniej gwarancji na cały samochód, serwisy autoryzowane niechętnie podchodzą do napraw w tym zakresie.
Koszty zakupu i eksploatacji
Hyundai i40 jest stosunkowo tanim samochodem na rynku wtórnym. Najstarsze i najtańsze egzemplarze można kupić już za około 30-35 tys. zł, często z bogatym wyposażeniem. Najładniejsze i najmłodsze egzemplarze po liftingu z 2015 roku osiągają ceny rzędu 45-50 tys. zł. Biorąc pod uwagę niską awaryjność i przystępne ceny części zamiennych, koszty eksploatacji Hyundaia i40 nie powinny być wysokie. Silniki Diesla charakteryzują się niskim zużyciem paliwa, co również wpływa na obniżenie kosztów użytkowania.
Czy warto kupić Hyundaia i40? – Podsumowanie
Hyundai i40 to dobra propozycja dla osób poszukujących niezawodnego i przestronnego auta klasy średniej w rozsądnej cenie. Konkuruje on na rynku głównie z Fordem Mondeo, oferując podobny poziom komfortu i funkcjonalności, ale potencjalnie wyższą trwałość i niższe koszty napraw. W porównaniu do Volkswagena Passata, Hyundai i40 jest zazwyczaj tańszy i oferuje podobny poziom niezawodności, choć może ustępować mu pod względem prestiżu i dostępności mocniejszych silników oraz bogatszego wyposażenia.
Zalety Hyundaia i40:
- Przestronne wnętrze i duży bagażnik (szczególnie w wersji kombi)
- Wysoki komfort jazdy
- Niska awaryjność
- Trwałe i niezawodne silniki, szczególnie Diesla
- Przystępna cena zakupu i eksploatacji
- Dobre zabezpieczenie antykorozyjne
Wady Hyundaia i40:
- Słaba dynamika silników benzynowych 1.6 GDI
- Niezbyt precyzyjne prowadzenie i bujanie nadwozia w zakrętach
- Słaba widoczność
- Niska jakość materiałów wykończeniowych wnętrza
- Delikatny lakier
Dla kogo jest Hyundai i40?
Hyundai i40 to idealny wybór dla:
- Rodzin poszukujących przestronnego i funkcjonalnego auta kombi
- Kierowców ceniących komfort jazdy i niezawodność
- Osób szukających ekonomicznego i trwałego samochodu z silnikiem Diesla
- Osób z ograniczonym budżetem, szukających dobrego auta klasy średniej w rozsądnej cenie
Jeśli powyższe cechy są dla Ciebie ważne, Hyundai i40 z pewnością zasługuje na Twoją uwagę. Warto rozważyć zakup tego modelu, szczególnie w wersji kombi z silnikiem Diesla, która oferuje najlepszy kompromis pomiędzy komfortem, funkcjonalnością, ekonomią i niezawodnością.
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Hyundai i40: Czy warto kupić ten niezawodny samochód?, możesz odwiedzić kategorię HVAC.