Czy Golf IV jest w ocynku?

Golf 4: Czy nadal warto kupić?

26/03/2025

Rating: 4.88 (3517 votes)

Volkswagen Golf IV, choć lata świetności ma już za sobą, wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością na rynku wtórnym. Czy jednak w 2024 roku zakup tego modelu ma jeszcze sens? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ale z pewnością warto rozważyć tę opcję, pod warunkiem, że podejdziemy do zakupu z rozwagą i świadomością potencjalnych wyzwań.

Spis treści

Volkswagen Golf IV: Ikona motoryzacji

Czwarta generacja Golfa zadebiutowała w 1997 roku, stając się szybko hitem sprzedaży. Model ten miał ambicje wyznaczyć nowe standardy jakości w segmencie kompaktów i w dużej mierze mu się to udało. Golf IV oferowany był jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi (Variant) od 1999 roku, a także sedan Bora (następca Vento) od 1998 roku. Warto wspomnieć o kabriolecie, który technicznie bazował na Golfie III, ale stylistycznie został upodobniony do „czwórki”.

Ile maksymalnie pojedzie Golf 4?
Osiągi? Volkswagen Golf IV z tym silnikiem osiąga pierwsze 100 km/h po 13,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 171 km/h.

Nadwozie Golfa IV wykonano z blach ocynkowanych, co w tamtych czasach było nowością i przekładało się na 12-letnią gwarancję na perforację. Choć dzisiaj korozja potrafi dać się we znaki, szczególnie na przednich błotnikach, to technologia ocynku z pewnością przyczyniła się do trwałości nadwozia. Producent chwalił się również redukcją drgań silnika w kabinie oraz mniejszymi szczelinami między elementami karoserii, co miało pozytywnie wpływać na postrzeganie jakości.

Bogata paleta silników

Jednym z największych atutów Golfa IV była i jest szeroka gama dostępnych silników. W ofercie znajdziemy zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. Wśród benzyniaków dominują silniki R4 z wtryskiem MPI (1.4, 1.6, 1.8, 1.8T, 2.0), ale pojawił się też silnik 1.6 FSI z wtryskiem bezpośrednim, który jednak nie cieszy się najlepszą opinią ze względu na problemy z nagarem. Wyżej w gamie plasowały się silniki VR5 i VR6 (oznaczane jako V5 i V6), charakteryzujące się unikalną konstrukcją pomiędzy silnikiem widlastym a rzędowym.

Wszystkie diesle w Golfie IV wyposażone były w wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie (poza wolnossącym 1.9 SDI). Możemy je podzielić na te z pompą rotacyjną (1.9 TDI 90 i 110 KM) oraz te z pompowtryskiwaczami (pozostałe). Warto pamiętać, że Golf IV oferowany był również z napędem na cztery koła 4Motion (Haldex), dostępnym opcjonalnie z silnikami 1.8, 2.0, 2.3 V5 i 1.9 TDI (poza 110 KM) oraz seryjnie z 2.8 VR6 i Golfem R32.

Jak wybrać silnik?

Wybór silnika w Golfie IV zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Do spokojnej jazdy miejskiej i codziennych dojazdów w zupełności wystarczą silniki 1.4 i 1.6. Należy jednak pamiętać, że dynamika 1.4 może być nieco ograniczona. Wolnossący 1.8 jest paliwożerny i nie oferuje oszałamiających osiągów. Dla osób szukających lepszych wrażeń z jazdy polecane są silniki 1.8T lub jednostki z rodziny VR. Silnik 1.6 FSI jest odradzany ze względu na potencjalne problemy. Silnik 2.0 to solidna opcja, charakteryzująca się dobrym momentem obrotowym i możliwością montażu instalacji LPG.

W przypadku diesli, kluczowy jest stan techniczny egzemplarza. Przebiegi deklarowane przez sprzedających często są trudne do zweryfikowania. Wersje TDI z pompą rotacyjną (VEP) mogą mieć problemy z pompą wtryskową, a naprawa bywa kosztowna. Silniki z pompowtryskiwaczami (PD) mogą wymagać wymiany pompowtryskiwaczy, co również nie należy do tanich napraw. Typowe problemy diesli to także przepływomierze, sterowanie turbiną i zmienna geometria turbosprężarki. Należy bezwzględnie przestrzegać terminów wymiany paska rozrządu.

Ile maksymalnie pojedzie Golf 4?
Osiągi? Volkswagen Golf IV z tym silnikiem osiąga pierwsze 100 km/h po 13,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 171 km/h.

Typowe usterki i koszty napraw

Silniki benzynowe, szczególnie R4, są zazwyczaj tańsze w naprawach. Wersje 1.4 z początku produkcji miały problem z zamarzaniem odmy, ale w większości egzemplarzy problem ten został już rozwiązany. Silnik 1.6 FSI, jak już wspomniano, boryka się z nagarem. W silniku 1.8 20V mogą zużywać się „szklanki” i rozciągać łańcuch spinający wałki. 1.8T może wykazywać podwyższone zużycie oleju, ale ogólnie to bardzo udane i podatne na tuning jednostki.

Silniki VR charakteryzują się pięknym brzmieniem, ale koszty ich utrzymania są wyższe. Są one również bardziej podatne na przegrzewanie. Naprawy silników VR są utrudnione ze względu na ograniczoną przestrzeń pod maską. Napęd Haldex w wersjach 4Motion jest wrażliwy na regularną wymianę oleju. Zaniedbania w tym zakresie mogą prowadzić do kosztownych napraw.

Poza silnikami, typowe usterki Golfa IV to problemy z elektryką i elektroniką, takie jak podnośniki szyb, mechanizm wycieraczek i wypalone piksele na panelu climatronica. Korozja najczęściej atakuje przednie błotniki, ale są to elementy wymienne. Warto również zwrócić uwagę na tylne błotniki i podwozie.

Pięciobiegowe skrzynie manualne z początku produkcji miewały problemy z mechanizmem różnicowym i pękaniem obudowy. Jednak egzemplarze, które przetrwały do dzisiaj, prawdopodobnie mają już te problemy za sobą lub zostały naprawione.

Mocną stroną Golfa IV są niskie koszty napraw i eksploatacji. Dostępność części zamiennych jest bardzo dobra, a budowa samochodu jest stosunkowo prosta, co sprawia, że większość mechaników potrafi go naprawić.

Jak wyjąć kratkę od nawiewu w golfie 4?
W najprostszej opcji kratka jest po prostu wciskana i trzyma się na zaczepach. Aby wymontować starą, trzeba więc użyć płaskiego śrubokręta. Znajdujemy szczelinę i podważamy kratkę.

Jak jeździ Golf IV? Osiągi i prowadzenie

Golf IV, nawet po latach, wciąż oferuje przyjemność z jazdy. Zawieszenie, oparte na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu (w wersjach FWD), zapewnia sprężystą charakterystykę, niewielkie przechyły w zakrętach i pewne prowadzenie. Golf IV Kombi z silnikiem 1.4 16V, jak w testowanym egzemplarzu, osiąga 100 km/h w 13,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 171 km/h. Oczywiście, osiągi te nie są imponujące, ale do codziennej jazdy w zupełności wystarczają. Komfort jazdy jest na dobrym poziomie, choć ilość miejsca na tylnej kanapie może być niewystarczająca dla rodzin z dziećmi.

Ceny i sytuacja rynkowa

Rozpiętość cenowa Golfa IV jest ogromna. Najtańsze egzemplarze, często w stanie agonalnym, kosztują 1000-2000 zł. Zadbany Golf IV w dobrym stanie technicznym to wydatek rzędu 8-12 tys. zł. Egzemplarze R32 z niskim przebiegiem mogą kosztować nawet ponad 100 tys. zł. Podaż Golfów IV na rynku wtórnym stopniowo maleje, co może wpływać na wzrost cen zadbanych egzemplarzy.

Podsumowanie

Volkswagen Golf IV to nadal wartościowy samochód, szczególnie dla osób szukających niedrogiego, niezawodnego i łatwego w naprawach auta. Szeroka gama silników, solidne wykonanie i niskie koszty eksploatacji to jego główne zalety. Przy zakupie należy jednak zachować ostrożność i dokładnie sprawdzić stan techniczny wybranego egzemplarza, zwracając szczególną uwagę na korozję, silnik i typowe usterki elektryki. Jeśli znajdziemy zadbanego Golfa IV, możemy być pewni, że posłuży nam jeszcze przez długie lata.

FAQ - Najczęściej zadawane pytania

Czy Golf IV jest w ocynku?

Tak, nadwozie Volkswagena Golfa IV zostało wykonane z blach elektrogalwanizowanych (ocynkowanych galwanicznie), a producent oferował 12-letnią gwarancję na perforację blach.

Jak wyjąć kratkę od nawiewu w Golfie 4?

W najprostszej opcji kratka jest wciskana i trzyma się na zaczepach. Aby ją wymontować, należy użyć płaskiego śrubokręta. Znajdujemy szczelinę i delikatnie podważamy kratkę.

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Golf 4: Czy nadal warto kupić?, możesz odwiedzić kategorię HVAC.

Go up