31/12/2024
Fiat Siena i Fiat Bravo 2 to dwa popularne modele samochodów, które mimo upływu lat wciąż cieszą się zainteresowaniem na rynku wtórnym. Potencjalni nabywcy często zastanawiają się nad ich wyposażeniem, w tym nad takimi elementami jak wspomaganie kierownicy czy klimatyzacja. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej tym kwestiom w obu modelach, dostarczając praktycznych informacji dla osób rozważających zakup.

Fiat Siena: Ekonomiczny sedan z opcjonalnym wspomaganiem
Fiat Siena, produkowany w latach 90. i na początku XXI wieku, był samochodem budżetowym, zaprojektowanym z myślą o rynkach rozwijających się. Jego głównym atutem była przystępna cena, co jednak wiązało się z pewnymi kompromisami w zakresie wyposażenia. Podstawowe wersje Sieny oferowały bardzo skromne wyposażenie, a wiele udogodnień, które dziś uważamy za standard, było dostępnych jedynie opcjonalnie.
Czy Fiat Siena miał wspomaganie kierownicy?
Odpowiedź brzmi: to zależy od wersji i roku produkcji. W podstawowej wersji wyposażenia EL, przynajmniej do 1998 roku, wspomaganie kierownicy nie było standardem. Było to wyposażenie dodatkowe, za które trzeba było dopłacić, podobnie jak za centralny zamek czy elektryczne szyby. Dopiero bogatsza wersja HL oferowała wspomaganie kierownicy w standardzie. Warto jednak pamiętać, że nawet w wersji HL za poduszkę powietrzną pasażera nadal trzeba było dopłacać.
Brak wspomagania kierownicy w podstawowych Sienach był podyktowany chęcią maksymalnego obniżenia ceny. Dla wielu kierowców, szczególnie w miejskich warunkach, wspomaganie kierownicy jest jednak bardzo przydatne, zwiększając komfort i łatwość manewrowania. Decydując się na zakup używanej Sieny, warto zatem dokładnie sprawdzić, czy dany egzemplarz jest wyposażony w wspomaganie kierownicy.
Wyposażenie i charakterystyka Fiata Siena
Oprócz wspomagania kierownicy, Siena w podstawowej wersji EL charakteryzowała się bardzo podstawowym wyposażeniem. Zderzaki i klamki były wykonane z czarnego plastiku, a wnętrze było spartańskie, z widocznymi fragmentami blach i twardymi plastikami. Wskaźniki ograniczały się do niezbędnego minimum, a w podstawowej wersji brakowało nawet obrotomierza.
Mocną stroną Sieny był natomiast przestronny bagażnik o pojemności 500 litrów, co czyniło z niej praktyczny samochód rodzinny, szczególnie w wersji kombi (Palio Weekend). Silniki, choć niezbyt dynamiczne, były trwałe i ekonomiczne, a niska cena zakupu i eksploatacji przyciągały wielu nabywców.
Konkurencja i rynek wtórny Fiata Siena
Na rynku, Siena konkurowała z takimi modelami jak Daewoo Lanos, Opel Astra Classic, Skoda Felicia czy Renault Thalia. Była jednak od nich zazwyczaj tańsza, co stanowiło jej kluczową przewagę. Na rynku wtórnym Siena nadal jest dostępna w bardzo atrakcyjnych cenach, co czyni ją ciekawą propozycją dla osób szukających taniego i przestronnego samochodu. Należy jednak liczyć się z tym, że egzemplarze z początku produkcji mogą być słabo wyposażone, a ich stan techniczny może wymagać weryfikacji.

Fiat Bravo 2: Nowoczesna klimatyzacja i ilość czynnika chłodniczego
Fiat Bravo II, produkowany w latach 2007-2014, reprezentował nowszą generację kompaktowych samochodów Fiata. Był następcą modelu Stilo i oferował bardziej nowoczesne wzornictwo, lepsze wyposażenie i szerszą gamę silników. Klimatyzacja była standardem lub opcją w większości wersji Bravo 2, a jej sprawność jest kluczowa dla komfortu podróżowania, szczególnie w upalne dni.
Ile czynnika chłodniczego wchodzi do klimatyzacji Fiat Bravo 2?
Ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji Fiat Bravo 2 jest stała i wynosi 520 gram dla wszystkich wersji silnikowych, zarówno benzynowych, jak i diesla. Stosowanym czynnikiem jest R134a.
Poniższa tabela przedstawia szczegółowe informacje dotyczące ilości czynnika chłodniczego w klimatyzacji Fiat Bravo II dla różnych wersji silnikowych:
Paliwo | Silnik | Ilość czynnika [g] | Typ |
---|---|---|---|
Benzyna | 1.4 i 16V MPI 90KM 66kW | 520 | R134a |
Benzyna | 1.4 T-JET 16V 120KM 88kW | 520 | R134a |
Benzyna | 1.4 MultiAir 16V 140KM 103kW | 520 | R134a |
Benzyna | 1.4 T-JET 16V 150KM 110kW | 520 | R134a |
Diesel | 1.6 TD MultiJet 105KM 77kW | 520 | R134a |
Diesel | 1.6 TD MultiJet 120KM 88kW | 520 | R134a |
Diesel | 1.9 TD MultiJet 120KM 88kW | 520 | R134a |
Diesel | 1.9 TD MultiJet 150KM 110kW | 520 | R134a |
Diesel | 2.0 TD Multijet 165KM 121kW | 520 | R134a |
Napełnianie klimatyzacji w Fiat Bravo 2 - koszty i proces
Koszt napełnienia klimatyzacji waha się w zależności od ilości brakującego czynnika i warsztatu. Średnio, 100 gram czynnika R134a kosztuje około 30 zł brutto, a koszt podłączenia maszyny i serwisu to około 123 zł brutto. Profesjonalny serwis klimatyzacji przed napełnieniem układu wykonuje szereg czynności, takich jak:
- Odsysanie starego czynnika i oleju
- Oczyszczanie układu z wilgoci (vacuum)
- Sprawdzanie szczelności układu
- Napełnianie układu świeżym czynnikiem i olejem
Dopiero po pozytywnym przejściu tych etapów, układ klimatyzacji jest napełniany odpowiednią ilością czynnika. Warto korzystać z usług profesjonalnych serwisów klimatyzacji, aby uniknąć problemów związanych z nieszczelnością układu, nieprawidłowym napełnieniem czy użyciem nieodpowiedniego czynnika (np. LPG, co jest nielegalne i niebezpieczne).
Czynnik chłodniczy R134a a HFO-1234af
Warto wspomnieć o zmianach w czynnikach chłodniczych. R134a, stosowany w Fiat Bravo 2, jest obecnie wypierany przez nowszy czynnik HFO-1234af, który jest droższy i mniej wydajny, ale uznawany za bardziej ekologiczny. W nowszych samochodach produkowanych po 2011 roku stosuje się już HFO-1234af. Wzrost cen czynnika R134a ma na celu wymuszenie przejścia na nowszy, droższy czynnik.
Jak często napełniać klimatyzację?
Ubytek czynnika chłodniczego jest naturalnym procesem, a roczny ubytek rzędu 50-100 gram jest akceptowalny. Zaleca się napełnianie sprawnej klimatyzacji co 2 lata, aby utrzymać jej wydajność i uniknąć uszkodzenia sprężarki. Zbyt niski poziom czynnika może prowadzić do kosztownych napraw i korozji układu.
Podsumowanie
Zarówno Fiat Siena, jak i Fiat Bravo 2, mają swoje specyficzne cechy wyposażenia. W przypadku Sieny, wspomaganie kierownicy było opcją w podstawowych wersjach, co warto sprawdzić przy zakupie używanego egzemplarza. Fiat Bravo 2 oferuje nowoczesną klimatyzację, w której ilość czynnika chłodniczego wynosi 520 gram (R134a). Regularny serwis klimatyzacji, w tym napełnianie czynnika, jest kluczowy dla utrzymania komfortu i sprawności układu w obu modelach.
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Siena i Bravo 2: Wyposażenie i klima, możesz odwiedzić kategorię HVAC.