Czym przykleić matę grzewczą do lusterka?

Lusterko sferyczne vs asferyczne: Które wybrać?

16/02/2025

Rating: 4.34 (7955 votes)

Lusterka boczne są kluczowym elementem wyposażenia każdego samochodu, znacząco wpływającym na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Umożliwiają kierowcy obserwację otoczenia pojazdu, minimalizując tzw. martwe pola i ułatwiając manewry na drodze. Wyróżniamy kilka rodzajów szkieł lusterkowych, a dwa najpopularniejsze to sferyczne i asferyczne. Czym się różnią i które z nich wybrać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule.

Czym się różni lusterko asferyczne od sferycznego?
Lusterko asferyczne od sferycznego różni się tylko tym, że wydzielono w nim po stronie zewnętrznej szkła (względem karoserii samochodu) część tzw. asferyczną. W części tej szkło jest bardziej wypukłe co dodatkowo zwiększa pole widzenia jednocześnie zmniejszając tzw. „martwy punkt” z boku samochodu.
Spis treści

Szkła i wkłady do bocznych lusterek samochodowych - przewodnik

Uszkodzenie lusterka bocznego to częsta przypadłość, a na szczęście jego naprawa w wielu przypadkach jest stosunkowo prosta i niedroga. Zanim jednak przystąpimy do działania, warto zorientować się w dostępnych opcjach i rodzajach szkieł, aby wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do naszych potrzeb i oczekiwań.

Pierwsze kroki po uszkodzeniu lusterka

Po pierwsze, należy dokładnie ocenić zakres uszkodzeń. Czy pękło tylko samo szkło lusterka, czy uszkodzeniu uległ cały wkład, a może nawet obudowa? Od tego zależy, jakie kroki naprawcze powinniśmy podjąć. W najprostszej sytuacji, gdy szkło jest jedynie pęknięte, ale nadal dobrze trzyma się w mocowaniu, a naszym priorytetem jest szybka i ekonomiczna naprawa, możemy ograniczyć się do wymiany samego szkła.

Montaż samego szkła lusterka

W takim przypadku należy wybrać odpowiedni kształt szkła (warto pamiętać, że w niektórych modelach aut występowało kilka różnych kształtów lusterek). Kluczowe jest również określenie strony pojazdu (lewa, prawa) oraz rodzaju szkła (płaskie, sferyczne lub asferyczne). Różnice między nimi omówimy szczegółowo w dalszej części artykułu. Po zakupie wybranego szkła, najlepiej w zestawie z klejem (specjalną taśmą dwustronnie klejącą), wystarczy przykleić je na stare, uszkodzone szkło. To szybki i prosty sposób na przywrócenie funkcjonalności lusterka.

Wymiana całego wkładu lusterka

Sytuacja staje się nieco bardziej skomplikowana, gdy zależy nam na zachowaniu funkcji ogrzewania lusterka (jeśli było dostępne) lub gdy uszkodzenie szkła jest na tyle poważne, że nie trzyma się ono stabilnie w gnieździe, a nawet wypadło. W takim przypadku konieczny będzie zakup kompletnego wkładu lusterka. Taki zestaw zawiera szkło z klejem oraz plastikową obudowę montażową, umożliwiającą wpięcie wkładu w gniazdo lusterka. Dostępne są warianty ogrzewane i nieogrzewane.

Decydując się na wymianę wkładu, warto zwrócić uwagę na typ mocowania (zaczepu) gniazda lusterka w naszym samochodzie. W niektórych modelach aut, szczególnie tych produkowanych w różnych fabrykach na świecie, może występować kilka rodzajów mocowań. Informacje o typach mocowań stosowanych w danym modelu auta zazwyczaj znajdują się w opisie oferty wkładu lusterka. Często dostępne są również zdjęcia porównawcze kształtów i typów mocowań, co ułatwia dobór właściwego wkładu.

Montaż wkładu lusterka - krok po kroku

Montaż kompletnego wkładu lusterka jest równie prosty, jak wymiana samego szkła. Wystarczy wpiąć plastik montażowy w gniazdo lusterka, aż do uzyskania płaskiej powierzchni, na którą przyklejone jest szkło. W przypadku wkładów ogrzewanych, przed wpięciem należy podłączyć przewody zasilania grzałki do złącza znajdującego się na wkładzie.

Rodzaje szkieł lusterkowych - sferyczne, asferyczne i płaskie

Na rynku dostępne są trzy główne rodzaje szkieł stosowanych w lusterkach samochodowych: sferyczne, asferyczne i płaskie. Różnią się one właściwościami i wpływają na pole widzenia oraz ocenę odległości.

Szkło sferyczne (wypukłe, pomniejszające, oddalające)

Szkło sferyczne, zwane również wypukłym, jest obecnie najczęściej stosowanym rodzajem szkła w lusterkach samochodowych. Charakteryzuje się tym, że obraz w nim jest pomniejszony, co sprawia, że pole widzenia jest znacznie szersze niż w przypadku szkła płaskiego. Dzięki temu kierowca może zobaczyć więcej, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo, szczególnie podczas zmiany pasa ruchu czy parkowania.

Niestety, pomniejszenie obrazu ma również swoją wadę. W lusterku sferycznym odległości wydają się być nieco większe niż w rzeczywistości. Wymaga to od kierowcy pewnej adaptacji i przyzwyczajenia, aby prawidłowo oceniać odległość do pojazdów znajdujących się z tyłu i z boku.

Zalety szkła sferycznego:

  • Szerokie pole widzenia - poprawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
  • Najpopularniejszy i łatwo dostępny rodzaj szkła.

Wady szkła sferycznego:

  • Pomniejszony obraz - trudniejsza ocena odległości.

Szkło asferyczne (sferyczne „z kreską”)

Szkło asferyczne to ulepszona wersja szkła sferycznego. Posiada wszystkie zalety i wady szkła sferycznego, ale dodatkowo oferuje jeszcze szersze pole widzenia i redukcję martwego pola. Charakterystyczną cechą lusterka asferycznego jest obecność pionowej lub lekko ukośnej kreski, oddzielającej dwie części szkła.

Część zewnętrzna lusterka asferycznego (bliżej karoserii samochodu) jest bardziej wypukła niż część wewnętrzna. Ta zmiana krzywizny szkła sprawia, że martwe pole z boku samochodu jest znacznie mniejsze, co jest szczególnie istotne podczas manewrów na drogach wielopasmowych i w ruchu miejskim. Lusterka asferyczne są szczególnie zalecane po stronie kierowcy, ale z powodzeniem można je stosować również po stronie pasażera.

Zalety szkła asferycznego:

  • Najszersze pole widzenia - maksymalna poprawa bezpieczeństwa.
  • Redukcja martwego pola - zwiększone bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu.
  • Ulepszona wersja szkła sferycznego.

Wady szkła asferycznego:

  • Pomniejszony obraz - trudniejsza ocena odległości (jak w szkle sferycznym).
  • Cena może być nieco wyższa niż szkła sferycznego.

Szkło płaskie (niepomniejszające, nieoddalające)

Szkło płaskie jest najprostszym i najtańszym rodzajem szkła lusterkowego. Jego główną zaletą jest to, że obiekty widoczne w takim lusterku znajdują się w rzeczywistej odległości. Obraz nie jest pomniejszony, co dla niektórych kierowców może być bardziej naturalne i intuicyjne.

Czym się różni lusterko asferyczne od sferycznego?
Lusterko asferyczne od sferycznego różni się tylko tym, że wydzielono w nim po stronie zewnętrznej szkła (względem karoserii samochodu) część tzw. asferyczną. W części tej szkło jest bardziej wypukłe co dodatkowo zwiększa pole widzenia jednocześnie zmniejszając tzw. „martwy punkt” z boku samochodu.

Niestety, szkło płaskie ma również poważną wadę - bardzo ograniczone pole widzenia. W małych lusterkach samochodowych widoczność obszaru za samochodem jest znacznie gorsza niż w przypadku szkieł sferycznych i asferycznych. Z tego powodu szkła płaskie są niezalecane dla większości kierowców, szczególnie w nowoczesnych samochodach.

Szkła płaskie były częściej stosowane w starszych modelach aut, w lusterkach o dużej powierzchni oraz w lusterkach po stronie kierowcy na rynku północnoamerykańskim. Obecnie są wybierane głównie przez kierowców, którzy z przyzwyczajenia preferują niepomniejszający obraz, zdając sobie sprawę z ograniczonego pola widzenia.

Zalety szkła płaskiego:

  • Rzeczywiste odległości - łatwiejsza ocena odległości dla niektórych kierowców.
  • Najtańszy rodzaj szkła.

Wady szkła płaskiego:

  • Bardzo ograniczone pole widzenia - znaczne pogorszenie bezpieczeństwa.
  • Niezalecane dla większości kierowców.

Jaki rodzaj szkła lusterka wybrać?

Dla większości kierowców, którzy nie mają sprecyzowanych preferencji, najlepszym wyborem będą szkła sferyczne lub asferyczne. Szkła sferyczne oferują szerokie pole widzenia i są dobrym kompromisem między bezpieczeństwem a ceną. Szkła asferyczne to jeszcze lepsze rozwiązanie, zapewniające maksymalne pole widzenia i redukcję martwego pola, co jest szczególnie ważne dla bezpieczeństwa.

Szkła płaskie zalecamy jedynie kierowcom świadomym ograniczeń, którzy z konkretnych powodów (np. przyzwyczajenie) preferują niepomniejszający obraz i akceptują mniejsze pole widzenia.

Warianty zestawów do naprawy lusterka bocznego

W zależności od zakresu uszkodzeń i naszych potrzeb, możemy wybrać różne warianty zestawów do naprawy lusterka bocznego:

  • Taśma dwustronnie klejąca (tzw. „klej”) - do przyklejenia samego szkła lusterka.
  • Szkło lusterka bez kleju - dla osób posiadających już klej.
  • Szkło lusterka z klejem (taśmą dwustronnie klejącą) - najpopularniejszy i wygodny wariant.
  • Kompletny wkład lusterka nieogrzewany - szkło z klejem i plastikiem montażowym.
  • Kompletny wkład lusterka ogrzewany - szkło z grzałką, klejem i plastikiem montażowym.

W każdym z tych wariantów, z wyjątkiem pierwszego, szkło lusterka może być płaskie, sferyczne lub asferyczne, w zależności od wybranego rodzaju.

Typy mocowań (zaczepów) gniazd w lusterkach samochodowych

Jak wspomnieliśmy wcześniej, przy wymianie kompletnego wkładu lusterka ważne jest dobranie odpowiedniego typu mocowania. Poniżej przedstawiamy tabelę z najczęściej spotykanymi typami mocowań i modelami aut, w których są one stosowane:

Mocowanie (zaczep)Najczęściej stosowane w:
A1Mitsubishi
A2Mitsubishi, Toyota
A3Honda, Mitsubishi
A4Honda, Lexus, Mitsubishi, Nissan, Suzuki, Toyota
A6Acura, Honda
A7Toyota
A8Isuzu Trooper, Opel Monterey
A9Toyota
A11Honda CR-V, Honda HR-V
A16Mazda 626, Mazda MX-3, Mazda MX-6
A17Mazda
A18Suzuki Grand Vitara II
A20Nissan X-Trail T30
A21Kia Sportage II, Lexus
A24Subaru
A25Infiniti, Nissan Murano Z51, Renault Koleos I
B1Opel
B2Acura, Honda
B3Mazda, Subaru
B9Mercedes-Benz W124, Mercedes-Benz 190 W201
B11Chevrolet Venture, Opel Sintra
B17Honda, Rover
B18Subaru
B24Honda Civic V
B25Mercedes-Benz W124, Mercedes-Benz 190 W201
B26Kia Bongo, Kia K2400, Kia K2700, Kia K2900
E0 (tzw. Euro)Standardowe europejskie mocowanie, spotykane w większości marek europejskich i nie tylko.
E1Mercedes-Benz
E8Lexus, Mitsubishi, Toyota
E9Chevrolet, Daewoo, Hyundai, Kia, Ssangyong
E10BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, GMC, Jeep, Land Rover
E11Audi, Citroen, Fiat, Ford, Iveco, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, VW, a także w wielu modelach innych marek (głównie dostawczych).
E12Hyundai, Kia
E14Citroen, Peugeot
E15VW T4 (wersje z lusterkiem sterowanym manualnie - nieelektrycznym)
E22BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, GMC, Jeep, Land Rover
Z1Mitsubishi
Z4Aston Martin, Ford, Jaguar, Rover, Toyota, Volvo
Z5Aston Martin, Chrysler, Ford, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Rover
Z6LDV, Man, Mercedes-Benz, VW (głównie modele dostawcze i ciężarowe)
Z7Chevrolet, Chrysler, Mazda, Opel Antara

Czym przykleić matę grzewczą do lusterka?

W przypadku wymiany szkła lusterka ogrzewanego, konieczne może być ponowne przyklejenie maty grzewczej. Do tego celu najlepiej sprawdzi się klej epoksydowy, odporny na wysokie temperatury i warunki atmosferyczne. Klej epoksydowy, taki jak Pattex Repair Epoxy Mini Universal 5 min, zapewni trwałe i mocne połączenie między matą grzewczą a szkłem lusterka. Jest on odpowiedni do klejenia różnych materiałów, w tym metalu i tworzyw sztucznych, które często występują w lusterkach samochodowych.

FAQ - Najczęściej zadawane pytania

Jak rozpoznać, czy lusterko jest sferyczne czy asferyczne?

Lusterko asferyczne charakteryzuje się obecnością pionowej lub ukośnej kreski na powierzchni szkła. Ponadto, patrząc na lusterko asferyczne, można zauważyć, że jego zewnętrzna część jest bardziej wypukła niż wewnętrzna.

Kiedy należy wymienić cały wkład lusterka, a kiedy wystarczy samo szkło?

Jeśli uszkodzeniu uległo tylko samo szkło, a mocowanie jest w dobrym stanie, wystarczy wymienić samo szkło. W przypadku poważniejszych uszkodzeń, uszkodzenia mocowania, lub chęci zachowania funkcji ogrzewania, konieczna jest wymiana całego wkładu.

Jak dobrać odpowiedni typ mocowania wkładu lusterka?

Najlepiej sprawdzić opis oferty wkładu lusterka dla swojego modelu auta. Często dostępne są zdjęcia porównawcze typów mocowań. W razie wątpliwości można skonsultować się ze sprzedawcą lub warsztatem samochodowym.

Jaki klej jest najlepszy do przyklejenia szkła lusterka lub maty grzewczej?

Do przyklejenia samego szkła lusterka zazwyczaj wystarcza taśma dwustronnie klejąca (często dołączona do zestawu). Do przyklejenia maty grzewczej zalecany jest klej epoksydowy, odporny na temperaturę.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego rodzaju szkła lusterka ma istotny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Szkła sferyczne i asferyczne są zdecydowanie lepszym wyborem niż płaskie, oferując znacznie szersze pole widzenia. W przypadku uszkodzenia lusterka, naprawa w wielu przypadkach jest prosta i niedroga, a szeroki wybór części zamiennych pozwala na szybkie przywrócenie pełnej funkcjonalności lusterka. Pamiętaj o wyborze odpowiedniego rodzaju szkła i typu mocowania, aby cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą.

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Lusterko sferyczne vs asferyczne: Które wybrać?, możesz odwiedzić kategorię HVAC.

Go up