Jakie są najczęstsze usterki Opla Astry?

Najczęstsze usterki Opla Astry H

09/01/2025

Rating: 4.1 (6334 votes)

Opel Astra H, popularny model na polskich drogach, cieszy się uznaniem za swoją dostępność i stosunkowo niskie koszty eksploatacji. Jednak, jak każde auto, posiada pewne słabe punkty i typowe usterki. Jeśli planujesz zakup Astry H lub jesteś jej posiadaczem, warto poznać najczęstsze problemy, aby być przygotowanym na ewentualne naprawy i móc odpowiednio dbać o swój samochód. W tym artykule przyjrzymy się bliżej najczęściej występującym awariom Opla Astry H, bazując na doświadczeniach użytkowników i mechaników.

Jakie są najczęstsze usterki Opla Astry?
Najczęściej spotykanymi problemami, z którymi boryka się Astra III generacji są awarie elektroniki silnika, a głównie modułu sterującego. W niektórych jednostkach wysokoprężnych zdarzają się usterki wtryskiwaczy oraz uszkodzenia gumowych przewodów intercoolera.
Spis treści

Silniki benzynowe – na co zwrócić uwagę?

Astra H była oferowana z szeroką gamą silników benzynowych. Najpopularniejsze z nich to jednostki 1.4 16v i 1.6 16v. Są to silniki trwałe i stosunkowo proste w budowie, jednak nawet one nie są wolne od wad.

Nadmierne zużycie oleju

W starszych i bardziej wyeksploatowanych egzemplarzach silników benzynowych, szczególnie tych z większym przebiegiem, może pojawić się problem nadmiernego zużycia oleju silnikowego. Jest to częsta przypadłość wynikająca ze zużycia pierścieni tłokowych lub uszczelniaczy zaworowych. Objawia się to koniecznością dolewania oleju między wymianami. Warto regularnie kontrolować poziom oleju i w razie potrzeby reagować, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń silnika.

Problemy z turbosprężarką (silniki doładowane)

Wersje benzynowe z turbodoładowaniem, choć dynamiczne, mogą borykać się z problemami z turbosprężarką. Zaniedbania interwałów serwisowych, stosowanie nieodpowiedniego oleju lub po prostu wysoki przebieg mogą prowadzić do uszkodzenia turbiny. Objawami mogą być spadek mocy, głośna praca turbosprężarki (wycie), dymienie z wydechu oraz zwiększone zużycie oleju. Naprawa turbosprężarki może być kosztowna, dlatego ważne jest dbanie o regularną wymianę oleju i filtrów oraz unikanie gwałtownej jazdy na zimnym silniku.

Silniki Diesla – mocne i oszczędne, ale...

Silniki wysokoprężne, szczególnie popularny 1.9 CDTI, cieszą się opinią trwałych i oszczędnych. Jednak i w ich przypadku można napotkać pewne usterki.

Filtr cząstek stałych DPF

W mocniejszych wersjach silnika 1.9 CDTI montowany był filtr cząstek stałych DPF. Jest to element, który z czasem ulega zużyciu, szczególnie w samochodach eksploatowanych głównie w mieście. Zapychanie filtra DPF objawia się kontrolką na desce rozdzielczej, spadkiem mocy i zwiększonym zużyciem paliwa. Wymiana filtra DPF to spory wydatek, dlatego warto dbać o jego kondycję poprzez regularne przegony samochodu na trasie, co pozwala na wypalenie nagromadzonej sadzy. W przypadku zakupu używanej Astry H z silnikiem Diesla, warto upewnić się co do stanu filtra DPF.

Zawór EGR

Kolejnym elementem, który może sprawiać problemy w silnikach Diesla, jest zawór recyrkulacji spalin EGR. Odpowiada on za obniżenie emisji spalin poprzez kierowanie części spalin z powrotem do kolektora dolotowego. Z czasem zawór EGR może ulec zanieczyszczeniu nagarem, co prowadzi do jego zacinania się. Objawami mogą być szarpanie silnika, spadek mocy, dymienie z wydechu oraz kontrolka „check engine”. Czyszczenie lub wymiana zaworu EGR jest stosunkowo niedroga, ale lepiej nie dopuścić do jego całkowitego zablokowania.

Dwumasowe koło zamachowe

W Dieslach, szczególnie tych o większej mocy, występuje dwumasowe koło zamachowe. Jest to element, który tłumi drgania i wibracje silnika, zapewniając komfort jazdy. Niestety, koło dwumasowe ulega zużyciu i z czasem wymaga wymiany. Objawami zużytego koła dwumasowego są stuki i wibracje przenoszone na nadwozie, szczególnie podczas ruszania i zmiany biegów, a także charakterystyczne „klekotanie” na biegu jałowym. Wymiana koła dwumasowego to jedna z droższych napraw w Oplu Astrze H, dlatego warto zwrócić uwagę na te objawy podczas zakupu używanego samochodu.

Pompa oleju (1.7 CDTI)

W słabszej wersji silnika Diesla 1.7 CDTI występuje specyficzna usterka polegająca na odkręcaniu się pompy oleju. Jest to poważny problem, który może prowadzić do zatarcia silnika. Warto sprawdzić, czy w danym egzemplarzu nie była przeprowadzana akcja serwisowa związana z tym problemem. Profilaktycznie można rozważyć wymianę śrub mocujących pompę oleju na mocniejsze.

Elektronika – kapryśna strona Astry H

Elektronika w Oplu Astrze H bywa kapryśna i potrafi sprawiać problemy. Jedną z najczęstszych usterek jest awaria modułu sterującego silnika.

Moduł sterujący silnika (ECU)

Awarie elektroniki sterującej silnikiem, a konkretnie modułu ECU, są dosyć częste w Astrze H. Objawy mogą być różne, od problemów z odpalaniem, przez nierówną pracę silnika, po całkowite unieruchomienie pojazdu. Diagnostyka i naprawa modułu ECU może być skomplikowana i kosztowna. Warto przed zakupem sprawdzić, czy w danym egzemplarzu nie występują problemy z elektroniką silnika.

Wtryskiwacze (Diesle)

W silnikach Diesla, szczególnie tych z większym przebiegiem, mogą pojawić się usterki wtryskiwaczy. Objawami są nierówna praca silnika, dymienie z wydechu, spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa. Diagnostyka wtryskiwaczy i ich ewentualna regeneracja lub wymiana to kolejna potencjalnie kosztowna naprawa.

Przewody intercoolera (Diesle)

W silnikach Diesla warto zwrócić uwagę na stan gumowych przewodów intercoolera. Z biegiem czasu mogą one pękać lub przecierać się, co prowadzi do nieszczelności układu dolotowego. Objawia się to spadkiem mocy i charakterystycznym syczeniem podczas przyspieszania. Wymiana przewodów intercoolera jest stosunkowo prosta i niedroga.

Klimatyzacja – chłodzenie z problemami

Klimatyzacja w Astrze H, choć skuteczna, również ma swoje słabe punkty.

Chłodnica klimatyzacji

Chłodnica klimatyzacji w Astrze H jest umieszczona w miejscu narażonym na uszkodzenia mechaniczne, np. od kamieni wylatujących spod kół. Uszkodzenie chłodnicy klimatyzacji prowadzi do wycieku czynnika chłodniczego i niesprawnej klimatyzacji. Wymiana chłodnicy klimatyzacji jest konieczna w takim przypadku.

Sprężarka klimatyzacji

Sprężarka klimatyzacji również może ulec zatarciu, szczególnie w starszych egzemplarzach lub przy braku regularnego serwisowania klimatyzacji. Zatarta sprężarka klimatyzacji uniemożliwia działanie układu i wymaga wymiany.

Nadwozie i korozja – rdzawy problem

Astra H, mimo że stosunkowo młoda, może borykać się z problemami korozji.

Korozja klapy bagażnika

Szczególnie podatna na korozję jest klapa bagażnika, a konkretnie okolice chromowanej listwy ozdobnej. Korozja może pojawić się nawet w stosunkowo młodych samochodach. Warto dokładnie sprawdzić ten obszar przed zakupem używanej Astry H.

Skrzynia biegów – Easytronic i manualna

Astra H była oferowana z manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów. Warto wspomnieć o zautomatyzowanej skrzyni biegów Easytronic.

Skrzynia biegów Easytronic

Skrzynia biegów Easytronic to zautomatyzowana skrzynia manualna, która w Astrze H może sprawiać problemy. Awariom ulega elektronika sterująca skrzynią, co objawia się problemami ze zmianą biegów, szarpaniem podczas jazdy, a nawet unieruchomieniem pojazdu. Naprawa skrzyni Easytronic może być kosztowna i wymaga specjalistycznej wiedzy.

Układ kierowniczy – luzy i stuki

Przy większych przebiegach w Astrze H mogą pojawić się problemy z układem kierowniczym.

Przekładnia kierownicza

Przekładnia kierownicza może ulec zużyciu i pojawiają się luzy oraz stuki podczas jazdy po nierównościach. Wymiana przekładni kierowniczej to kolejna potencjalnie kosztowna naprawa. Warto zwrócić uwagę na ewentualne niepokojące odgłosy z układu kierowniczego podczas jazdy próbnej.

Podsumowanie – czy Astra H jest awaryjna?

Opel Astra H, jak każdy samochód, ma swoje słabe punkty i typowe usterki. Jednak, jak wynika z artykułu, większość z nich dotyczy podzespołów eksploatacyjnych, które z czasem i przebiegiem naturalnie ulegają zużyciu. Zakup zadbanego egzemplarza z pewnego źródła i regularne serwisowanie mogą znacznie zminimalizować ryzyko wystąpienia poważnych awarii. Pamiętajmy, że lepiej zapłacić nieco więcej za egzemplarz w lepszym stanie technicznym, niż później borykać się z kosztownymi naprawami zaniedbanego samochodu. Astra H, mimo wymienionych usterek, nadal pozostaje popularnym i stosunkowo tanim w eksploatacji samochodem, który przy odpowiedniej dbałości może służyć przez wiele lat.

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Najczęstsze usterki Opla Astry H, możesz odwiedzić kategorię HVAC.

Go up