07/12/2024
Alfa Romeo 147, mimo upływu lat, nadal przyciąga wzrok swoim niepowtarzalnym designem i oferuje emocjonujące wrażenia z jazdy, szczególnie w mocniejszych wersjach silnikowych. Dostępność na rynku wtórnym w przystępnych cenach czyni ją atrakcyjną propozycją dla wielu kierowców. Jednak potencjalni nabywcy często zastanawiają się nad trwałością tego modelu i typowymi problemami, w tym kwestią korozji. Czy Alfa Romeo 147 rdzewieje? W tym artykule odpowiemy na to pytanie i przyjrzymy się bliżej temu włoskiemu kompaktowi.

Historia i dziedzictwo Alfy Romeo 147
Początki obecnej ery Alfy Romeo datuje się na rok 1997, kiedy to zadebiutował model 156. Projekt Waltera de Silvy odrzucił kanciaste linie poprzednika, Alfy Romeo 155, na rzecz płynnych, dynamicznych kształtów. Model 156 wprowadził charakterystyczne elementy stylistyczne, takie jak podłużne reflektory, ukryte klamki tylnych drzwi i wyrazisty grill Scudetto. Dzięki niezależnemu zawieszeniu, Alfa Romeo 156 oferowała także znakomite właściwości jezdne, co w segmencie D było niemałym osiągnięciem. Sukces modelu 156 został potwierdzony tytułem Car of the Year 1998.
Naturalnym krokiem było przeniesienie udanych rozwiązań do segmentu C. W ten sposób powstała Alfa Romeo 147, która dzieliła z modelem 156 stylistykę, silniki, elementy zawieszenia i płytę podłogową. Również i w tym przypadku sukces przyszedł szybko – Alfa Romeo 147 zdobyła tytuł Car of the Year 2001, pokonując Forda Mondeo. Jury doceniło design, właściwości jezdne, wykończenie i wyposażenie, choć zwrócono uwagę na ograniczoną przestrzeń z tyłu i mały bagażnik. Jednak dla miłośników sportowego stylu i pięknego designu, te niedostatki nie miały większego znaczenia.
Styl i wnętrze Alfy Romeo 147
Wnętrze Alfy Romeo 147 zostało wykonane z materiałów wysokiej jakości, co w połączeniu z dobrze wyprofilowanymi fotelami i zegarami w tubusach tworzyło unikalną atmosferę. Sportowy charakter podkreślało sztywne zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy. Wersja GTA wyróżniała się ekstremalnie bezpośrednim układem kierowniczym. Włosi zadbali o regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, co umożliwiało znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą. Dostępne były także luksusowe opcje, takie jak tapicerka z czerwonej skóry. Alfa Romeo 147 wyróżniała się pod względem stylu i sportowego charakteru na tle konkurencji.
Większość egzemplarzy na rynku wtórnym oferuje podstawowe wyposażenie, w tym ABS, 6 poduszek powietrznych, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka oraz klimatyzację. W 2004 roku model przeszedł facelifting, który odświeżył wygląd przodu i tyłu nadwozia, a także wnętrze i gamę silników wysokoprężnych. W 2007 roku pojawiła się wersja Q2 z mechanizmem różnicowym TorSen, poprawiającym trakcję, dostępna wyłącznie z najmocniejszymi dieslami.
Problemy i usterki Alfy Romeo 147
Alfa Romeo 147, mimo swoich zalet, nie jest samochodem bez wad. Jednym z częściej wymienianych problemów jest zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi, które jest podatne na uszkodzenia. Objawia się to skrzypieniem i stukaniem podczas jazdy po nierównościach. Trwałość zawieszenia, zwłaszcza przy zastosowaniu tanich zamienników, może być ograniczona. Koszt solidnej naprawy może być wysoki. Warto dokładnie sprawdzić stan zawieszenia przed zakupem, szczególnie w egzemplarzach oferowanych w atrakcyjnych cenach.
Silniki benzynowe, szczególnie wersje TS (Twin Spark), wymagają dbałości o poziom i jakość oleju. Silniki te mogą spalać olej, a zaniedbania mogą prowadzić do poważnych awarii, takich jak obrócenie panewki. Konieczna jest regularna kontrola i wymiana oleju. Istotna jest również wymiana rozrządu – zaleca się skracanie interwałów wymiany do 50-60 tysięcy kilometrów, aby uniknąć ryzyka zerwania paska i kosztownej naprawy. Turbodiesle i silnik 3.2 V6 uchodzą za trwalsze.
Skrzynia biegów Selespeed, zautomatyzowana przekładnia, może sprawiać problemy z systemem sterowania i elektroniką. Problemy z elektroniką i elektryką mogą dotyczyć również innych elementów wyposażenia, objawiając się awariami i migającymi kontrolkami. Raporty Dekra i TUV wskazują na przeciętną trwałość Alfy Romeo 147, z usterkowością powyżej średniej. Najczęściej problemy dotyczą układu jezdnego i elektroniki.
Czy Alfa Romeo 147 rdzewieje?
W kwestii korozji, nadwozie Alfy Romeo 147 zostało dobrze zabezpieczone. Raporty Dekra i TUV wskazują na niską usterkowość nadwozia, co sugeruje dobrą ochronę antykorozyjną. Pojawiająca się rdza na elementach nadwozia może być sygnałem napraw powypadkowych. Jednak problemem może być układ wydechowy, który jest bardziej podatny na korozję. Warto sprawdzić jego stan podczas oględzin samochodu. Lakier na Alfie Romeo 147 może być podatny na płowienie, a elementy chromowane mogą tracić swój blask z upływem czasu. Mimo to, ogólnie rzecz biorąc, karoseria Alfy Romeo 147 jest stosunkowo odporna na rdzę, a głównym obszarem, na który należy zwrócić uwagę, jest układ wydechowy.
Zalety i wady Alfy Romeo 147
Zalety:
- Piękna linia nadwozia
- Dobre osiągi i właściwości jezdne
- Atrakcyjna cena zakupu
Wady:
- Mało przestronne wnętrze
- Przeciętna jakość wykonania
- Podwyższona awaryjność
Polecane wersje silnikowe
Benzynowa 1.6 TS: Podstawowy silnik 1.6 TS o mocy 105 KM jest wystarczający do codziennej jazdy. Oferuje akceptowalne osiągi i jest stosunkowo prosty w konstrukcji (brak wariatora faz rozrządu w tej wersji). Dla osób szukających mocniejszych wrażeń, wersja GTA z silnikiem 3.2 V6 to prawdziwa gratka, oferująca fantastyczne brzmienie i osiągi, choć okupione wyższym zużyciem paliwa i potencjalnymi problemami z trakcją.
Wysokoprężna 1.9 JTD: Silniki 1.9 JTD to udane konstrukcje, łączące dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. Wersja 1.9 JTD M-Jet o mocy 120 KM to rozsądny kompromis. Mocniejsze odmiany (16-zaworowe) mogą być bardziej problematyczne ze względu na klapy w głowicy. W turbodieslach należy liczyć się z potencjalną wymianą dwumasowego koła zamachowego i turbiny, choć regeneracja turbiny pozwala na obniżenie kosztów.
Podsumowanie
Alfa Romeo 147 to samochód z charakterem, oferujący unikalne połączenie stylu, sportowych emocji i atrakcyjnej ceny. Mimo pewnych niedoskonałości w kwestii trwałości i jakości wykonania, rekompensuje to swoim pięknym designem i przyjemnością z jazdy. Kwestia korozji nie jest głównym problemem, choć należy zwrócić uwagę na stan układu wydechowego i potencjalne ślady napraw powypadkowych. Przy odpowiednim serwisowaniu i świadomym wyborze wersji silnikowej, Alfa Romeo 147 może być satysfakcjonującym wyborem dla miłośników włoskiej motoryzacji, akceptujących jej specyficzne cechy.
Ceny wybranych części zamiennych (zamienników):
Część | Cena (zł) |
---|---|
Wahacz (przód) | 90-500 |
Tarcze i klocki (przód) | 300-700 |
Sprzęgło (komplet) | 400-700 |
Przykładowe ceny ofertowe:
Wersja silnikowa | Rocznik | Przebieg (km) | Cena (zł) |
---|---|---|---|
1.6 TS | 2000 | 119000 | 8 tys. |
1.9 JTD | 2002 | 181000 | 13 tys. |
2.0 TS | 2003 | 195000 | 18 tys. |
1.9 JTDm | 2008 | 92000 | 29 tys. |
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Czy Alfa Romeo 147 rdzewieje? Przewodnik uzytkownika, możesz odwiedzić kategorię HVAC.