15/11/2024
BMW E28 Serii 5 to samochód, który rozpalił wyobraźnię wielu miłośników motoryzacji. Uważany za jednego z pierwszych sleeperów, skrywał autentyczne sportowe osiągi pod maską luksusowego sedana o klinowatym kształcie, tak charakterystycznym dla lat 80. XX wieku. W czasach, gdy samochody luksusowe często ustępowały regulacjom emisji spalin i niedofinansowaniu, Seria 5 wyróżniała się na tle konkurencji. Stanowiąc ewolucję poprzedniego modelu E12, a nie jego całkowicie nowego wcielenia, E28 zbudowano na solidnych i niezawodnych fundamentach.

Narodziny Legendarnego M5
Niewiele klasycznych samochodów potrafi poruszyć wyobraźnię tak, jak pierwsze wcielenie M5. Jednak w momencie premiery, był to po prostu kolejny luksusowy samochód, na który niewielu mogło sobie pozwolić. Wyposażony w wysokoobrotowy silnik znany z modelu M1, M5 potrafił zostawić w tyle nawet Ferrari na prostej. Mimo tych oszałamiających osiągów, pozostawał „tylko” BMW. Nie był to „super samochód” w tradycyjnym rozumieniu, ale kosztował tyle, co super samochód. Jedynie ci, którzy potrafili docenić jego dyskretny wygląd, byli skłonni zapłacić taką kwotę.
Dostępny Luksus dla Każdego?
W gamie E28 znajdowały się również wersje bardziej przystępne cenowo, choć kosztem osiągów. Przykładem jest model 518, który oferował zaledwie 90 koni mechanicznych. Pod względem dynamiki, można go było porównać do samochodów wyposażonych w silnik Iron Duke. Jednak 518-tka reprezentowała solidną niemiecką inżynierię w przystępnej cenie. Była to propozycja dla tych, którzy nie planowali wyścigów spod świateł i zadowalała ich prędkość maksymalna ledwo przekraczająca 160 km/h. Oferowała za to komfort i prestiż marki BMW w bardziej ekonomicznym wydaniu.
M535i: M5 dla mniej zamożnych?
Model M535i, choć ustępował mocą imponującemu M5 (280 KM), oferując 180 KM, był wystarczająco dynamiczny dla większości kierowców. Przyspieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund, choć o 2 sekundy gorsze od M5, nadal dostarczało sporo frajdy z jazdy. M535i deklasował swoich bezpośrednich konkurentów i był znacznie tańszy w zakupie i utrzymaniu niż supersportowe M5. Można powiedzieć, że M535i stanowił złoty środek w gamie E28, łącząc sportowe ambicje z rozsądnymi kosztami.
Rzędowe Szóstki Pod Maską
Poza wspomnianym modelem 518 (który później ewoluował w 518i), wszystkie silniki oferowane w Serii 5 E28 to płynnie pracujące rzędowe szóstki. Dotyczyło to nawet silników Diesla. Moc wahała się od 120 KM w podstawowym 520i do wspomnianych 280 KM w potężnym M5. Wszystkie jednostki, poza silnikiem M5, charakteryzowały się sprawdzoną niezawodnością, a ewentualne problemy zostały już wyeliminowane w poprzedniej generacji E12. Przebieg 800 000 kilometrów nie stanowił problemu dla tych silników, pod warunkiem regularnej konserwacji.
Era Wtrysku Paliwa
Poza modelem 518 (wycofanym z produkcji w 1984 roku), wszystkie E28 wykorzystywały sprawdzone systemy wtrysku paliwa Bosch Motronic. Choć wtrysk paliwa był znany już wcześniej, Bosch jako pierwszy dopracował go do perfekcji. BMW, jako jeden z beneficjentów tej technologii, osiągnęło doskonałą równowagę między ekonomią zużycia paliwa a osiągami, nie narażając się przy tym na problemy z testami emisji spalin. Wtrysk paliwa przyczynił się do zwiększenia efektywności i kultury pracy silników w E28.
Niezwykła Niezawodność BMW?
BMW, delikatnie mówiąc, nie słynie z niezawodności. Osiągi – tak, frajda z jazdy – zdecydowanie. Ale niezawodność? Już niekoniecznie. Jednak E28 stanowi wyjątek od tej reguły. Nie dlatego, że ta generacja otrzymała absolutnie najlepsze komponenty, ale dlatego, że nie zaczynano projektowania tego samochodu od zera. Przeniesiono sprawdzone układy napędowe z poprzedniej generacji, modernizując kluczowe elementy, zwłaszcza wnętrze. Całość działała bardzo dobrze. Wyjątkiem potwierdzającym regułę jest M5 z jego wysokoobrotowym silnikiem o sportowym charakterze, który wymagał większej dbałości i serwisowania.
Ponadczasowy Design
Klinowaty kształt nadwozia z pewnością nie każdemu przypadnie do gustu, ale jeśli lubisz ten styl projektowania, BMW E28 z pewnością Ci się spodoba. Nie jest tak pudełkowaty jak seria 3 E30, widać w nim pewne płynne linie. Dla miłośników kombi, E28 Touring prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie. Można śmiało stwierdzić, że jest to jeden z najładniejszych samochodów, jakie wyjechały na drogi w latach 80. XX wieku. Jego design starzeje się z godnością i wciąż przyciąga wzrok.
Esencja „Ultimate Driving Machine”
Hasło „Ultimate Driving Machine” (Doskonała Maszyna Do Jazdy) w przypadku BMW E28 nie było jedynie chwytem marketingowym. Było odzwierciedleniem tego, co konstruktorzy BMW zamierzali stworzyć. E28 nie miał być samochodem, który otula luksusem i komfortem niczym unoszenie się na chmurze. Ten samochód, i ludzie, którzy go stworzyli, chcieli, abyś go prowadził i czerpał z tego radość. Smutne jest, że z czasem BMW stało się symbolem statusu społecznego, ponieważ nie to było intencją twórców tych samochodów w tamtych czasach. E28 pozostaje wierny pierwotnej filozofii marki – radości z jazdy.
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do BMW E28: Dlaczego Klasyczna Seria 5 Jest Tak Bardzo Pożądana?, możesz odwiedzić kategorię HVAC.